Wapening in prefab betonkolommen: ‘mag het ietsje meer zijn?’

Wapening in prefab betonkolommen:
‘mag het ietsje meer zijn?’

De komende jaren wordt het Jaarbeursplein, aan de westkant van Utrecht Centraal, compleet vernieuwd. Daarbij wordt ook een drielaagse ondergrondse parkeergarage gerealiseerd. Verantwoordelijk hiervoor is de Bouwcombinatie Jaarbeursplein, bestaande uit de VolkerWessels-ondernemingen Visser & Smit Bouw en Van Hattum en Blankevoort.

De parkeergarage ligt zowel logistiek als technisch op een lastige plek, in het centrum van de stad: vlakbij het station, het stadskantoor en het Beatrixtheater. Het dek van de parkeergarage vormt de fundering van het plein, waar behalve een grote stroom van mensen ook zwaar verkeer mogelijk moet zijn.

Door de relatief hoge grondwaterstand is gekozen voor een bouwput met onderwaterbeton. In februari 2017 is er negentig uur non-stop beton gestort, bekijk hier het nieuwsitem van de NOS.

De bouwput is met drie lagen niet ontzettend diep, maar de onderkant van de onderwaterbetonvloer bevindt zich toch op ruim tien meter onder NAP.

In plaats van een ‘standaard’ fundering op palen is gekozen voor een plaatpaalfundering. De onderlinge overspanningen tussen de kolommen van de parkeergarage is 16 m. Dat betekent dat de kolommen een flinke draagkracht moeten hebben. De kolommen dragen de belasting op hun beurt weer af aan de fundering. En dat er dan ‘ietsje’ meer wapening in de kolommen zit dan gemiddeld, laat zich raden.

Ook de mal voor het prefabriceren van de kolommen is van een ander kaliber dan normaal en uiteindelijk een kunstwerk op zich. Geheel in eigen beheer is een stalen mal gemaakt die uit twee delen bestaat, waarbij de ene helft gekanteld kan worden ten opzichte van het vaste deel. Het instellen kan zo onder perfecte omstandigheden zeer nauwkeurig uitgevoerd worden. Deze stalen mal is om de EPS-mal heen gemaakt die de werkelijke vorm van de kolommen heeft. Het EPS is geschuurd en geplamuurd en ten slotte aan de betonzijde voorzien van een supergladde laag polyurea-hardcoat.

Vanwege de beperkte opslagcapaciteit in het centrum is ervoor gekozen de kolommen verticaal aan te voeren. Hiermee wordt voorkomen dat de kolommen eerst moeten worden gekanteld en rechtop gezet. Bijkomend voordeel: het aantal beschadigingen wordt zo geminimaliseerd met een optimaal eindresultaat als gevolg!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ja… ook deze website maakt gebruik van cookies.

Door op “Ja, ik ga akkoord” te klikken geeft u toestemming om met cookies en vergelijkbare technieken (persoons)gegevens te verzamelen,
op te slaan en verder te verwerken conform ons privacy- en cookiestatement .

Ja, ik ga akkoord

Ook op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?

Meld u nu aan voor onze nieuwsbrief.